Spotkanie z klientem – jak się do niego przygotować?

Spotkanie z klientem - przygotowanie

Spotkania z klientami to nieodzowny element każdego biznesu – czy to w branży gastronomicznej, hotelarskiej, czy też przemysłowej lub jakiejkolwiek innej. Sprawdź, jak dobrze przygotować się do spotkania, aby okazało się ono sukcesem.

Znajomość oferty

Jeśli nie chcesz, aby klient przyłapał Cię na nieznajomości swojej oferty, przed spotkaniem dla pewności przestudiuj ją jeszcze raz. Zajrzyj w te zakamarki oferty, do których nie zaglądałeś od dłuższego czasu. Zadaj sobie pytania, które może zadać Ci klient i przygotuj ewentualne kontrargumenty.

Właściwe miejsce i czas spotkania

Umów się z klientem w miejscu odpowiednim do spotkania biznesowego. Oczywiście może to być biuro Twoje lub Twojego klienta, ale jeśli klient zechce spotkać się z Tobą u siebie, być może konieczne będzie przemieszczenie się na drugi koniec miasta lub w inne, odległe miejsce. Jeśli klient Ci takie zaproponuje, oczywiście mile widziane będzie z jego strony, abyś zgodził się na jego propozycję.

Możesz też umówić się na spotkanie w miejscu publicznym, np. w spokojnej, kameralnej restauracji. Zanim zaproponujesz mu jakieś miejsce, sprawdź je. Zorientuj się, jakie pozycje są w menu, jakie ceny oferuje lokal, czy można płącić kartą (to raczej już standard, ale na wszelki wypadek lepiej się upewnić), czy trzeba rezerwować stoliki i w ogóle czy miejsce sprzyja spotkaniom biznesowym.

Zaproponuj klientowi konkretne daty spotkania. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której oddajesz decyzję w ręce klienta, a potem odmawiasz, bo okazuje się, że wskazana data Ci nie pasuje.

Znajomość klienta

Warto poznać nie tylko swoją ofertę, ale także klienta. Dowiedz się m.in.:

  • Z kim wcześniej współpracował (jeśli to możliwe),
  • Czy jest osobą decyzyjną w swojej firmie,
  • Jak przedstawia się jego oferta,
  • Co piszą o nim w sieci byli i obecni pracownicy oraz współpracownicy.

Poza tym, jeśli będziesz wiedzieć, czym się interesuje, może zadziałać to na Twoją korzyść. Pamiętaj jednak, aby z takiej wiedzy korzystać z umiarem i taktem.

Plan spotkania

Przygotuj agendę spotkania. Warto wiedzieć, jak zacząć spotkanie i jak je poprowadzić, żeby uniknąć niezręcznej ciszy i drapania się po głowie z myślą: „co dalej”. 😉

Przygotuj też listę pytań do klienta – po to, aby jak najlepiej poznać jego samego i jego potrzeby. I przede wszystkim – pamiętaj, jaki cel przyświeca spotkaniu. Co chcesz osiągnąć dzięki rozmowie z klientem – sprzedać konkretny produkt, nawiązać dłuższą współpracę, poznać jego ofertę, a może popracować nad wizerunkiem? Wszystko to ma wpływ na przebieg i kształt spotkania.

Oferta handlowa

Przygotuj ofertę handlową i zamieść w niej wszystko, co może być przydatne i interesujące dla klienta. Im więcej konkretów, tym lepiej. Unikaj owijania w bawełnę i lania wody. To może tylko znudzić i zniechęcić klienta. Dla niego liczą się przede wszystkim fakty i konkretne informacje.

Twoja konkurencja

Przed spotkaniem prześwietl konkurencję – sprawdź, co oferuje, jakie ma ceny, z kim współpracuje itp. Pozwoli Ci to np. przygotować potencjalne kontrargumenty dla klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *