Praca barmana – jak dbać o kręgosłup? Leczenie i nastawianie kręgosłupa

Bóle kręgosłupa, wyskakujące dyski, napięcia mięśni to typowe schorzenia, z którymi borykają się barmani, kelnerzy i inni pracownicy gastronomii. Wielogodzinne stanie czy chodzenie, pochylanie się nad blatem, miksowanie koktajli czy dźwiganie dostaw sprzyjają takim dolegliwościom. Sprawdź, co robić, by ulżyć kręgosłupowi.

Jak dbać o kręgosłup?

Oto kilka cennych wskazówek, które sprawią, że Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny! Stosuj się do nich, a bóle pleców nie będą Ci doskwierać.

  • Buty na niskim obcasie

Skrajności nie są dobre dla kręgosłupa, dlatego nie powinno się nosić ani butów za wysokich, ani całkiem płaskich. Buty powinny mieć taką wysokość, by nie obciążać kręgosłupa. Najkorzystniejsze dla pleców są buty na lekkim podbiciu. Zapomnij więc o całkiem płaskich baletkach, a także butach na koturnach czy wyższych obcasach. To szczególnie ważne wtedy, gdy wiele godzin stoisz i chodzisz za barem.

  • Rozsądne dźwiganie

W pracy barmana często musisz dźwigać skrzynki z napojami czy kartony z dostawami. Jeśli już to robisz, to pamiętaj o odpowiedniej technice podnoszenia. Nie podnoś ciężarów na prostych nogach – zawsze przykucnij, nim coś dźwigniesz. Podnoszenie ciężkich przedmiotów na prostych nogach sprawia, że ciężar przenoszony jest głównie na kręgosłup. A stąd już krok do kontuzji.

Pamiętaj też, by nie nosić ciężkich toreb na jednym ramieniu, plecak zawsze nosić na dwóch barkach, a z zakupów wracać z torbami, w których ciężar jest rozłożony równo po obu stronach.

  • Spaceruj, biegaj, pływaj

Basen doskonale działa na kręgosłup m.in. dlatego, że go nie obciąża. Pływanie może nie tylko poprawić Twoją kondycję, ale też wzmocnić ciało (które będzie lepiej zabezpieczało kręgosłup) oraz przynieść ulgę w bólu. Pływanie rozluźnia mięśnie, ponieważ ciężkość ciała zmniejsza się w wodzie.

Oprócz basenu uprawiaj też sporty takie jak bieganie, a także spaceruj. Podczas chodzenia czy biegania kręgosłup znajduje się w odpowiedniej pozycji – ważne, by głowę trzymać wysoko, prostować plecy i barki ściągać do tyłu.

  • Śpij w odpowiedniej pozycji

Jaka pozycja jest dobra dla kręgosłupa? Pozycja embrionalna. Aby zmniejszyć ból, możesz położyć się na kilka chwil na wznak i unieść nogi. Możesz też położyć się na podłodze, a nogi położyć na łóżku, a potem… wrócić na materac (który nie powinien być zbyt miękki).

Pamiętaj też, aby przeznaczać odpowiedni czas na regenerację i odpoczynek. Stres powoduje skurcze mięśni, które mają duży wpływ na kręgosłup i odczuwanie bólu. Korzystaj też regularnie z masaży, a gdy zajdzie potrzeba, udaj się do rehabilitanta.

Leczenie i nastawianie kręgosłupa

Ratunkiem dla bolących pleców i problemów z kręgosłupem jest często nastawianie kręgosłupa. Jest to jedna z najbardziej znanych metod medycyny niekonwencjonalnej. Nastawianiem kręgosłupa zajmują się rehabilitanci, fizjoterapeuci, kręgarze i osteopaci. Pamiętaj jednak, aby dobrze sprawdzić osobę, do której się wybierasz i korzystać z usług wyłącznie sprawdzonych specjalistów.

Nastawianie kręgosłupa to manualne manipulowanie strukturami kostno-mięśniowymi. Specjaliści podczas nastawiania kręgosłupa wykonują odpowiednie chwyty i pracują z balansem ciała.

Nastawianie kręgosłupa wykonuje się m.in. po to, by rozluźnić torebki stawowe, rozluźnić spięte mięśnie, uwolnić uciskane nerwy, powiększyć szpary stawowe czy ustawić dyski (wysunięte krążki międzykręgowe).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat nastawiania kręgosłupa i innych metod wykorzystywanych do profilaktyki i leczenia chorób układu ruchu, odwiedź stronę: https://fizjomed.pro/bielsko-biala/.