Biała herbata – zdrowy zamiennik kawy

Myślisz o odstawieniu lub ograniczeniu kawy? Zaprzyjaźnij się z białą herbatą! Ten niezwykły napój nie tylko wyśmienicie smakuje, ale również pobudza – równie skutecznie, co filiżanka małej czarnej– a przy tym jest łagodny dla układu pokarmowego. Dowiedz się więcej o najszlachetniejszej z herbat i przekonaj się, że warto włączyć ją do codziennego menu.

Biała herbata – najważniejsze informacje

Biała herbata (w czystej postaci) produkowana jest tylko w jednym miejscu na ziemi – w prowincji Fukien w Chinach. Jej drogocenne liście zbiera się ręcznie, wczesną wiosną, z krzewów Camelia sinensis. Wyróżnia się dwa typy białej herbaty:

  • Yin Zhen(Biała Igła) – zawiera wyłącznie rozwinięte pączki rośliny, szczelnie chronione przed słońcem, które mogłoby uruchomić syntezę zielonego barwnika (chlorofilu).
  • Pai Mu Tan (Biała Piwonia) – zawiera zarówno pączki, jak i liście rośliny (w proporcji 1:2).

Biała herbata produkowana jest z nierozwiniętych i niesfermentowanych pączków i liści. Napar po przygotowaniu ma jasny kolor oraz delikatnie słodki smak.

Dlaczego warto pić białą herbatę?

Napar z białej herbaty wyróżnia się dużą ilością polifenoli – drogocennych dla zdrowia substancji, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i przedwczesnym starzeniem się komórek. Z tego względu zaleca się ją każdemu, kto marzy o jak najdłuższym zachowaniu młodego wyglądu.

Dobrej jakości biała herbata bogata jest również w minerały (m.in. mangan i fluor) oraz witaminę C. Dzięki tym składnikom napar może zwiększać odporność, wzmacniać organizm i chronić go przed wirusami.

Regularne picie białej herbaty pozwala na obniżenie ciśnienia krwi, zredukowanie ilości „złego” cholesterolu, uregulowanie poziomu glukozy oraz insuliny. Z tego względu poleca się ją cukrzykom, osobom walczącym z nadwagą i problemami sercowo-naczyniowymi.

Biała herbata zamiast kawy

Kawa spożywana bywa głównie ze względu na swoje właściwości pobudzające, za które odpowiada kofeina. W jednej filiżance kawy o pojemności 150 ml znajduje się od 95 do nawet 200 mg kofeiny (dokładna ilość zależna jest m.in. od sposobu parzenia). W takiej samej ilości białej herbaty znajduje się około 65 mg kofeiny.

Optymalna ilość kofeiny, jaką można przyjąć w ciągu dnia, to około 250 mg. Większe spożycie może wiązać się z negatywnymi dla zdrowia konsekwencjami, a także… przynosić efekt odwrotny do zamierzonego. Badania pokazują bowiem, że zbyt duże spożycie kofeiny powoduje rozdrażnienie, problemy z koncentracją, a nawet senność.

Ze względu na nieco niższą zawartość kofeiny biała herbata wydaje się bezpieczną alternatywą dla klasycznej małej czarnej– dostarcza energii i wartościowych składników i zmniejsza ryzyko przekroczenia zalecanej dziennej dawki „dopalacza”. 

Zapraszamy do Krynicy-Zdroju: https://malopolanka.eu/kawiarnia-krynica-dom-kawy-i-wina